Förskola

Om du arbetar eller studerar kan ditt barn behöva en plats i förskolan. 

Förskolan är för barn mellan 1 och 5 år. 

Förskolan kallades tidigare för daghem eller dagis.

Du betalar en avgift för att ditt barn ska vara i förskolan.

Det finns både kommunala och privata förskolor i Ljungby kommun.

Allmän förskola

Allmän förskola är för barn som är 3, 4 och 5 år.

Den allmänna förskolan har lov när skolan har lov.

Du betalar ingen avgift för allmän förskola om ditt barn är där mindre än 15 timmar i veckan. Om ditt barn är i allmän förskola mer än 15 timmar i veckan får du betala en avgift.

Öppen förskola

Det finns en öppen förskola i Lagan och en i Ljungby.

Till öppna förskolan kan du gå tillsammans med ditt barn.

I öppna förskolan gör du något tillsammans med andra föräldrar och deras barn.

Ansökan

Du ansöker om plats till ditt barn i förskola tidigast 1 år innan barnet ska börja.

Länk: Ansök om plats i förskola eller fritidshem

Kontakt

Om du har frågor så hör av dig till oss. 

Kontakt

  • Besöksadress placeringshandläggare
  • Olofsgatan 9, Ljungby

Kommentera