Valborgsmässoeldar kräver dispens

Precis som vanligt behöver den som anordnar valborgsmässofirande med valborgsmässoeld lämna in dispensansökan enligt hälsoskyddsföreskrifterna för att anordna majbrasor inom samlad bebyggelse.

Men enligt EU:s avfallsdirektiv om bioavfall som trädde i kraft 1 januari 2024 måste du även söka dispens från kommunen för att elda park- och trädgårdsavfall.

Ansök om dispens för valborgsmässoeld hos kommunen

Om du planerar att arrangera en valborgsmässoeld inom samlad bebyggelse och/eller har tänkt att elda park- eller trädgårdsavfall behöver du ansöka om dispens. Är det ett årligt återkommande evenemang så går det att söka för flera år; om evenemanget kommer att genomföras av samma arrangör, under samma dag, tid, plats och med eldning av samma typ av material. Dispenser beviljas under maximalt 5 år.

Det ansöker genom att skicka informationen nedan via e-post till: miljo.byggnamnden@ljungby.se

I ansökan anger du:

  • arrangör, organisationsnummer/personnummer, och kontaktuppgifter (telefonnummer, e-post och adress) till den som söker dispens
  • plats och adress där du ska elda
  • dagen och tiden du ska elda (starttid och tid när det beräknas vara slut)
  • hur mycket material och vilket typ av material som ska eldas (vad kommer det ifrån, park/trädgård eller annan plats)
  • vilka säkerhetsåtgärder som vidtas för att det inte ska uppstå olägenhet för människors hälsa och miljön

Tillstånd från polisen

För att anordna en valborgsmässoeld är det viktigt att ta reda på om du behöver tillstånd hos polisen. Kontakta polisen på telefon 114 14 eller använd e-tjänsten på Polisens webbplats.

Informera räddningstjänsten

Du som arrangör bör också tänka på att informera räddningstjänsten om ditt arrangemang, det gör du enklast genom e-post: raddningstjansten@ljungby.se. Du som är arrangör har även ett ansvar att kontrollera att det inte råder eldningsförbud. 

Du behöver markägarens tillstånd

För att anordna en valborgsmässoeld behöver du alltid ha tillstånd från markägaren.

Kommentera