Ljungby kommun går emot nationell trend och förbättrar skolresultaten

Ljungby kommuns skolresultat har förbättrats i år jämfört med föregående år, trots att trenden i riket är att resultatet försämras. Andelen elever i årskurs 9 som är behöriga till yrkesprogram har ökat från 74,6 procent till 82,2 procent. Det är en ökning med 7,6 procentenheter.

Resultatet är bättre jämfört med övriga kommuner i Kronobergs län, där andelen behöriga elever ligger på 78 procent. Det är dock något sämre jämfört med medelvärdet i riket, som ligger på 83,7 procent.

– Det här är ett viktigt resultat som visar att vi är på rätt väg. Vi har arbetat målmedvetet med att förbättra skolresultaten under en längre tid, och det är glädjande att se att det ger resultat, säger Nils-Göran Jonasson, barn- och utbildningschef.

Bättre resultat för elever i årskurs 3

Även andelen i elever i årkurs tre som klarat alla delar av nationella proven i matematik har ökats med 1 procent, vilket går emot trenden som råder i riket där resultatet försämrats med 5 procentenheter.

I riket är det en nedåtgående trend i andelen i elever i årskurs 3 som deltagit i och klarat alla delprov av nationella proven i svenska där resultatet försämrades med 11 procentenheter under och efter pandemin, från 76 till 65%. I Ljungby kommun har elever i årkurs 3 inte gjort det tappet utan ligger på en stabilare nivå, ca 70 % av eleverna har deltagit och klarat alla delar. Det är ett positivt resultat, eftersom det visar att Ljungby kommun lyckas ge eleverna goda förutsättningar att lyckas i svenska redan i tidig ålder.

– Ljungby kommuns resultat är ett hoppfullt tecken. Det visar att det är möjligt att förbättra skolresultaten, även i en tid då trenden är att resultatet försämras, säger Marcus Walldén, barn-och utbildningsnämndens ordförande.

Internationell undersökning av skolresultat: PISA

I veckan publicerades PISA, som är en internationell undersökning som genomförs var tredje år av Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Undersökningen mäter 15-åringars kunskaper och förmågor i läsförståelse, matematik och naturvetenskap.

PISA 2022 visar att elever i Sverige har försämrat sina resultat i både matematik och läsförståelse, men däremot inte i naturvetenskap jämfört med PISA 2018. Trots en försämring av de svenska resultaten ligger Sverige fortsatt över genomsnitten i OECD i alla tre ämnesområden. Detta beror till stor del på att flertalet OECD-länder också försämrat sina resultat i matematik och läsförståelse.

Läs mer om PISA hos Skolverket

Kommentera