Fokus på kvalitet och resultat i grundskolan

Barn- och utbildningsnämnden har beslutat om en handlingsplan för att öka måluppfyllelsen i grundskolan.

Handlingsplanen omfattar perioden 2024–2028 och fokuserar på fyra gemensamma utvecklingsområden: motivation, elevhälsa, pedagogiskt ledarskap och undervisningskvalitet.

Handlingsplanen beskriver vilka gemensamma utvecklingsområden och aktiviteter som verksamheten kommer att arbeta med:

  • Motivation: Ökad satsning på arbete med relationer, mer varierad undervisning, barn- och elevinflytande och ökad närvaro.
  • Elevhälsa: Implementera barn- och elevhälsoarbete i hela organisationen, skapa likartade processer på alla förskolor och skolor, öka kunskapen ute bland alla medarbetare på skolorna. Förskolor och skolor arbetar enligt ”Kronobarnsmodellen”.
  • Pedagogiskt ledarskap: Ökad pedagogisk samsyn och ökad samverkan mellan olika stadier och skolformer, utveckla ledarskapet inom samtliga professioner och fokusera på trivsel och goda relationer för barn, elever och personal.
  • Undervisningskvalitet: Förbättrad undervisningskvalitet genom systematiska uppföljningar av resultat, dialoger i hela styrkedjan för att hitta orsaker och åtgärder för bättre måluppfyllelse, tillgänglig lärmiljö och tidiga insatser för att ge rätt stöd till de barn och elever som är i behov av det.

Varje förskola, skola och skolform arbetar med de utvecklingsområden där det finns störst behov med utgångspunkt från det systematiska kvalitetsarbetet.

Sammanställning av kvalitetsvärden i grundskolan

I samband med handlingsplanen har barn- och utbildningsförvaltningen tagit fram en broschyr med statistik över varje grundskola i kommunen. Broschyren innehåller bland annat statistik inom ekonomi, personal, elever och måluppfyllelse.

- Ökade skolresultat är barn- och utbildningsnämndens mest prioriterade uppdrag. För att kunna göra rätt satsningar och över tid förändra arbetet måste vi ha en grundläggande analys över nuläget, säger Marcus Walldén barn- och utbildningsnämndens ordförande.

Under året har ett stort arbete pågått med att ta fram statistik, information och nyckeltal över varje grundskola i kommunen. Statistiken har tagits fram och sammanställts för att kunna få en enkel förståelse för sin egen skolas resultat samt för att kunna se en gemensam och överskådlig bild över hur andra enheters resultat ser ut idag och ur ett historiskt perspektiv.

Underlaget har sammanställts i en broschyr som delas ut till samtliga rektorer och politiker i barn- och utbildningsnämnden, men finns även tillgängligt digitalt för alla som vill.

- Sammanställningen är ett viktigt verktyg för att få en tydligare bild över vilka förutsättningar och utvecklingsmöjligheter skolorna i kommunen har. Den ger också en möjlighet att hitta framgångsfaktorer för att förbättra skolresultaten, säger Pernilla Lydén utvecklingsstrateg på barn- och utbildningsförvaltningen.

- Det är viktigt att tänka på att varje skola har unika förutsättningar, vilket gör det svårt att jämföra skolor men statistiken ger oss en bild av verkligheten, fortsätter Pernilla.

Tillsammans arbetar vi för en bättre skola, för alla.

Ljungbys kvalitet och resultat framsida_Sida_01.jpg

Kommentera