Vi tar över ansvaret för återvinningsstationerna i kommunen

Svenska Förpackningsinsamlingen, FTI, har tidigare varit ansvarig för insamlingen och återvinningen av förpackningar i Sverige. Sommaren 2022 beslutade Regeringen om nya regler kring förpackningsinsamling. En av sakerna som bestämdes då var att Sveriges kommuner ska ta över ansvaret för alla återvinningsstationer runt om i landet från den 1 januari 2024. För Ljungby kommun innebär det att vi nu är ansvariga för alla återvinningsstationer i kommunen.

För att övergången ska bli så effektiv som möjligt har Ljungby kommun inlett ett samarbete med Alvesta Renhållnings AB och SSAM, Södra Smålands avfall och miljö.   

- Återvinningsstationerna är ett nytt ansvar för kommunen. För att ta över efter FTI på ett effektivt och bra sätt har vi inlett ett samarbete med Alvesta Renhållnings AB och SSAM. Tillsammans ska vi se till att hålla samma goda service på stationerna som FTI har haft, säger Carina Axelsson, VA- och renhållningschef.

Nya kontaktuppgifter till kundservice och felanmälan

Det nya ansvaret gör också att det är nya kontaktuppgifter till felanmälan och kundservice. I stället för FTI har nu SSAM hand om felanmälan och kundservice. De svarar på frågor som rör återvinningsstationerna i kommunen.

Inom kort kommer informationen som finns på plats på återvinningsstationerna att uppdateras med rätt kontaktuppgifter för felanmälan och kundservice.  

Besöker du en återvinningsstation som är skräpig, har fulla containrar eller upptäcker du att något är trasigt, då kan du enkelt göra en felanmälan på sidan Hitta återvinningen - Sopor.nu

Läs mer

På sidan Återvinningsstationer - Ljungby kommun hittar du kontaktuppgifter och mer information. Du kan också se en lista över platser i kommunen där återvinningsstationer finns. 

Kommentera