
Bidrag till pensionärsorganisation
Ansökan gör du på blankett som du hittar på E-tjänster och blanketter/Uppleva och göra och sedan Bidrag och stöd.
- Ansökan ska vara socialnämnden tillhanda senast 1 juni.
- Utbetalning av beslutad tilldelning görs i september.
Förutsättningar för att få bidrag
Organisationen ska
- vara en ideell förening öppen för alla
- ha sitt säte i Ljungby kommun
- ha antagit skriftligt utformade stadgar
- ha vald styrelse som ansvarar för verksamheten
- ha minst 3 styrelsemöten under verksamhetsåret
- ha minst 5 aktivitetstillfällen under verksamhetsåret
- ha medlemsmatrikel med minst 10 medlemmar från Ljungby kommun
- ta ut skälig medlemsavgift
Som medlem räknas den som under närmast föregående redovisningsår varit registrerad som medlem och betalat medlemsavgift. Så kallad stödjande medlem kan inte räknas in i medlemsantalet som är grund för bidraget. Till ansökan ska verksamhetsberättelse och ekonomisk redogörelse för föregående år bifogas.
Bidragsformer
- Grundbidrag utgår med ett av socialnämnden fastställt belopp till varje organisation som uppfyller de allmänna förutsättningarna. Beloppet är lika för alla organisationer oberoende av deras storlek.
- Administrationsbidrag utgår med visst belopp per medlem.
- Maxbeloppet för bidrag är 20 000 kronor per år.
Kontakt
- Handläggare, via växeln
- Tel. 0372-78 90 00
- socialforvaltningen@ljungby.se
Kommentera