BID – Business Improvement District är en internationell samverkansmodell som Svenska Stadskärnor har anpassat till svenska förhållanden. Sedan 2015 har man arbetat enligt processen på ett 20-tal platser i landet.
Modellen bygger på samverkan på frivilliga grunder, där olika aktörer inom ett geografiskt avgränsat område enas kring en gemensam målbild och vision, för att tillsammans skapa förutsättningar för bättre lönsamhet, ökad tillväxt och konkurrenskraft. Resultaten uppnås genom en strukturerad processledd BID-samverkan som pågår under cirka 18 månader. Den är uppdelad i sju steg med fokus på fem olika områden enligt nedan.
De sju stegen
- Introduktion och inspiration
- Kickstart och workshop i din stad/stadsdel
- Coachning av nulägesanalys, case och studiebesök
- Nulägesanalys och uppstart av affärsplan
- Coachning av affärsplan och handlingsplan
- Resultat av affärsplan, case redovisas
- Slutsatser och diplomering
Fem fokusområden
- Varumärke
- Utbud
- Plats
- Tillgänglighet
- Tryggt, säkert, rent och snygg
Status i arbetet
Vi befinner oss på steg fyra av sju i BID-processen. Steg fem inleds med ett stormöte den 27 november
September 2024 - enkät och nulägesanalys
En enkät om Ljungby centrum genomfördes under sommaren 2024. Syftet var att få veta mer om hur centrum upplevs. Över 1000 personer har besvarat enkäten och resultatet ska sammanställas och användas som underlag i det fortsatta arbetet. En nulägesanalys har sammanställts och presenterats för alla som är delaktiga i processen. Här kan du ta del av den:
April 2024 - mängder av idéer och förslag
Arbetet fortsatte i styrgruppen, fastighetsägargruppen och arbetsgrupperna för fokusområdena i BID. Den 18 april samlades vi igen för att få rapporter av alla grupper som innehöll en mängd idéer och mer konkreta åtgärder för en mer attraktiv stadskärna. Grupperna arbetar vidare utifrån respektive fokus med att prioritera bland alla förslag och konkretisera dem. En enkät om Ljungby centrum riktad till invånare och besökare ska tas fram. Arbete påbörjas också med att samla in relevant information och underlag som ska sammanställas i en nulägesanalys.
Januari 2024 - platsvandringar och kickoff
Den 31 januari genomförde vi platsvandringar i flera grupper och en gemensam kickoff med workshop med totalt 120 deltagare. Då bildades ett antal arbetsgrupper, en för varje fokusområde i BID (platsvarumärke, utbud, platsen, tillgänglighet samt tryggt, säkert, rent och snyggt). Varje arbetsgrupp består av representanter från flera aktörer, handel, fastighetsägare, övrigt näringsliv, föreningar och kommun.
November 2023 - uppstart
I november 2023 startade vi upp arbetet med introduktion och inspiration som är första steget i BID-processen. Engagemanget var stort. Totalt deltog 140 personer från olika branscher i uppstarten.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 5 november 2024