Coronaviruset

Det nya coronaviruset sprider sig just nu. Viruset orsakar sjukdomen covid-19. Sveriges regering, andra myndigheter och alla kommuner jobbar med detta.

Corona är ett virus. Viruset kan göra folk sjuka. De som blir sjuka får en sjukdom som heter covid-19. Om du känner dig sjuk ska du stanna hemma. När du blivit friska ska du stanna hemma i två dagar till. Annars finns risk att du smittar någon annan. Det är inte säkert att du har viruset corona. Man kan inte testa alla. Därför måste alla vara försiktiga.

Det här kan du göra för att inte bli sjuk eller smitta andra

• Tvätta händerna
med tvål och vatten.
Tvätta dem noga och ofta. 

• Ta inte i ansiktet
med händerna.

• Nys och hosta i ditt
armveck. Inte i dina händer!

• Res helst inte.
Särskilt människor i städer där många är sjuka ska stanna hemma.

• Om du känner dig sjuk
och kanske behöver vård
kan du ringa 1177. 

• Om du har frågor om viruset
ska du ringa 113 13. 

Här kan du läsa mer

Det finns mycket information på nätet om corona.

8 sidors information om corona

Kommentera