titelbild

För fastighetsägare

Du som fastighetsägare är en viktig länk mellan kommunen och alla som bor under ditt tak. Precis som tidigare ansvarar du för sophanteringen i dina fastigheter och när matavfallssortering införs får du en nyckelroll. Ditt jobb är att stötta dina hyresgäster och vårt jobb är att stötta dig som fastighetsägare. Tillsammans ska vi göra det lätt att göra rätt.

Startmaterial till hyresgäster

I januari påbörjas leveransen av startmaterial till er att fördela till era hyresgäster, så att de kan komma igång och sortera ut sitt matavfall. Fastighetsägare har ansvar för att alla hyresgäster får detta startmaterial. Vi levererar material till de adresser och i det antal som ni uppger enligt nedan. Det är alltså en förutsättning att ni meddelar era uppgifter!   

Vad ingår i startmaterialet?

Startmaterialet består av gröna och röda påsar, en behållare för de gröna påsarna som man kan ha under vasken, samt ett informationsblad till hyresgästerna om hur de ska sortera. Varje hushåll ska få en rulle med gröna påsar och en med röda, en behållare och en broschyr. Startmaterial och fler påsar när de tar slut ingår i renhållningstaxan. 

Fyll i uppgifterna!

I somras ska du ha fått ett brev och en blankett inför sorteringen av matavfall via posten. Vi behöver nämligen några uppgifter av dig för att kunna leverera startmaterialet innan matavfallsinsamlingen startar. Har du inte kvar blanketten? Ingen fara - det finns flera sätt att lämna uppgifter: 

  • Fyll i formuläret längst ner på den här sidan
  • Fyll i blanketten nedan digitalt och skicka in den via e-post
  • Skriv ut, fyll i och skicka in blanketten nedan

Vi behöver uppgifterna snarast för att kunna planera beställningar och logistik. 

Hur ska jag leverera det här till alla?

Som fastighetsägare har du ansvar för sophanteringen i era fastigheter, och för att alla hyresgäster får varsitt startmaterial. Det är du som har koll på hur det fungerar i dina fastigheter. Dessutom känner ni era hyresgäster, er vardag och er organisation bäst. Därför är det upp till er att avgöra hur påsarna ska delas ut och vilka rutiner ni vill ha kring det. I broschyren som skickats till dig som fastighetsägare (och finns för nedladdning längst ner på sidan) finns några tips kring det här.

Se till att det finns påsar

Även fortsättningsvis är det fastighetsägarens ansvar att det finns påsar tillgängliga till alla hyresgäster. Innan påsarna tar slut hos er hämtar ni nya på Bredemad, där det kommer finnas pallar och lådor för er. Här finns deras öppettider! 

Informera - så funkar det i vårt hus

Vi på kommunen kommer att göra ett samhällsutskick via post till alla hushåll i november om att matavfallssortering införs från och med att startmaterial börjar delas ut i januari. Information om hur man sorterar (vad som är matavfall och inte etc.) ingår i startmaterialet som delas ut av er. Du som fastighetsägare behöver upplysa dina hyresgäster om hur man får nya påsar hos er. 

Tveka inte - hör av dig!

Den här sidan uppdateras och fylls på med information löpande. Om du inte hittar det du söker eller har någon fundering kring det här är du såklart välkommen att höra av dig.

Kontakt

Formulär inför sortering av matavfall

Kontaktuppgifter - steg 1

Uppgifter om fastigheter - steg 2

Fastighet 1

Fastighet 2

Fastighet 3

Fastighet 4

Fastighet 5

Övriga upplysningar - steg 3

Skicka in - steg 4

Kommentera