Gå till innehåll
2 driftmeddelanden

Bostadsanpassning

Du som har en funktionsnedsättning kan ansöka om att få bostadsanpassningsbidrag för att anpassa din bostad efter dina behov så att du kan få ett självständigt liv i en egen bostad.

Du kan få bostadsanpassning oavsett om du äger din bostad, bor i hyresrätt eller bostadsrätt, så länge det är din permanenta bostad. Du behöver inte vara folkbokförd där, men du måste bo där största delen av tiden, alltså ha din huvudsakliga dygnsvila där. Om du bor på flera adresser kan du få bidrag för att anpassa båda bostäderna, förutsatt att du bor regelbundet och långvarigt på båda ställena.

Du kan få bidrag för att anpassa fasta funktioner i och runt din bostad. Ditt behov av anpassning måste vara långvarigt eller bestående. Tillfälliga funktionsnedsättningar ger inte rätt till bidrag. Anpassningarna ska hjälpa dig med grundläggande funktioner som sömn, matlagning, hygien, socialt umgänge och att kunna ta dig in och ut ur bostaden. Exempel på anpassningar är att bredda dörrar, ta bort trösklar, montera stödhandtag, byta ut ett badkar mot en dusch eller sätta en ramp eller hiss vid entrén.

Bidrag ges bara om åtgärderna är nödvändiga för att bostaden ska fungera för dig med funktionsnedsättning. Om behovet kan lösas enklare, till exempel genom ommöblering, omdisponering av utrymmen, rehabilitering eller hjälpmedel från regionen eller kommunen, ges inget bidrag.

Ansök om bidrag

Ansöka om bidrag för bostadsanpassning via e-tjänst. Vill du hellre ansöka via pappersblankett hör av dig till oss.

Intyg

Till din ansökan ska du skicka med ett intyg från en medicinskt sakkunnig, till exempel en arbetsterapeut, sjukgymnast eller läkare. Intyget ska visa dina funktionsnedsättningar och beskriva vilka svårigheter de orsakar i din bostad.

Offert

Till din ansökan ska du också skicka med en offert eller kostnadsberäkning från det företag som du vill anlita. Det är viktigt att företaget är registrerat för moms och F-skatt samt att det tydligt framgår av offerten vilka åtgärder den gäller och vad dessa kostar. Du kan få bidrag för standardmaterial och den lösning som enklast tillgodoser behovet. Du kan välja ett dyrare material eller utförande men det innebär att bidraget inte kommer att täcka hela kostnaden och att du själv får stå för mellanskillnaden. Rotavdrag kan inte kombineras med bostadsanpassningsbidrag för den delen som bidraget omfattar.

Medgivande

Bor du i en hyresrätt eller bostadsrätt behöver din fastighetsägare eller styrelsen i din bostadsrättsförening godkänna en anpassning. Om någon förutom du står på hyreskontraktet eller är delägare i bostadsrätten kallas de för nyttjanderättshavare. De behöver också godkänna en anpassning. Det ska också framgå av medgivandet att du eller annan nyttjanderättshavare inte behöver återställa anpassningen om behovet av den upphör. Ett skriftligt godkännande är en förutsättning för att bidrag ska kunna beviljas. Enligt hyreslagen och bostadsrättslagen kan du bli skadeståndsskyldig för förändringar du gjort utan fastighetsägarens medgivande.

Utredning och beslut

När kommunen får din ansökan om bostadsanpassningsbidrag, kontaktar en handläggare dig. De berättar om du behöver skicka in fler uppgifter och gör oftast ett hembesök. Handläggaren bedömer sedan din rätt till bidrag enligt lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Hur lång tid det tar att få ett beslut beror på hur omfattande ditt ärende är.

Beställning av arbetet

När du fått ditt beslut, beställer du själv arbetet från en hantverkare. Företaget måste vara registrerat för moms och F-skatt. Du ingår avtalet med hantverkaren och konsumentköplagen gäller. Om du beställer extra arbeten utöver beslutet, betalar du för dem själv.

Om du vill göra arbetet själv

Om du gör arbetet själv, kan du bara få bidrag för materialet, inte för din arbetstid. Arbetet måste utföras fackmannamässigt och följa byggregler och regler för tillgänglighet. Bidrag för material ges främst för mindre anpassningar. Kontakta en handläggare innan du börjar.

Utbetalning

När anpassningen är klar, ska hantverkaren skicka fakturan till dig. Du skickar en kopia av fakturan (eller kvitton för material) och dina bankuppgifter till handläggaren. Handläggaren kontrollerar anpassningen innan bidraget betalas ut till ditt konto. Sedan betalar du fakturan.

Bidrag i efterhand

Du kan ansöka om bidrag för en redan gjord anpassning, men det är bäst att kontakta en handläggare innan du börjar. Det kan vara svårt att bedöma rätten till bidrag om handläggaren inte sett bostaden före anpassningen.

Om en anpassning behöver repareras

Du kan ansöka om bidrag för reparation och service av tidigare gjorda anpassningar, till exempel reparation av en hiss eller dörröppnare.

Du kan få bidrag för att anpassa bostadens fasta funktioner, det vill säga sådant som vanligtvis inte tas med vid flytt.

Exempel på åtgärder:

  • ta bort trösklar
  • stödhandtag eller räcken
  • duschplats
  • ramp eller hiss
  • dörröppnare
  • förstärka fast belysning i kök och badrum
  • dörrbreddning
  • spisvakt

Bidrag lämnas inte:

  • För lösa inventarier som exempelvis en tvättmaskin eller andra vitvaror
  • Till fritidshus
  • Till bostäder som beviljats enligt socialtjänstlagen eller LSS
  • För byggnadstekniska brister
  • För eftersatt underhåll
  • Om avsaknad av eller avsevärda brister i grundläggande bostadsfunktioner finns
  • Om avvikelser från bygglagstiftningens krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga finns.

Om du flyttar till en ny bostad som är uppenbart olämplig för din funktionsnedsättning, till exempel på grund av storlek, planlösning eller nivåskillnader, kan du inte få bostadsanpassningsbidrag för att åtgärda dessa problem.

Om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt kan du låta hyresvärden eller bostadsrättsföreningen ta över ditt bidrag för bostadsanpassning. Bidraget ges till dig som har funktionsnedsättningen, vilket gör att du äger det som bidraget används till.

I flerbostadshus kan det bli oklart vem som ansvarar för skötsel, försäkring och reparationer av anpassningar som till exempel en ramp eller installationer i gemensamma utrymmen. Därför kan du komma överens med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att de tar över bidraget. Då genomför de anpassningen och ansvarar för den efteråt.

Detta gäller bara anpassningar i gemensamma utrymmen, inte inne i din egen bostad.

Om du bygger ett nytt hus lämnas bidrag endast till sådan anordning eller inredning som normalt bara används eller förekommer i sådana hus på grund av att en boende har en funktionsnedsättning. Bidrag lämnas dock inte för hiss.

Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Telefontid vardagar kl. 10.00-11.00. Övrig tid är det telefonsvarare där du kan lämna ett meddelande.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
24 oktober 2024