Gå till innehåll
2 driftmeddelanden

Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du komma i kontakt med hemtjänstens personal dygnet runt och få hjälp om något oväntat skulle inträffa. Du kommer i kontakt med dem via en larmknapp som du kan bära runt halsen eller på handleden.

Om du har trygghetslarm krävs det även att du har en nyckelgömma där din husnyckel förvaras så att hemtjänstpersonalen kan hjälpa dig så fort som möjligt.

Så fungerar larmet

Med hjälp av larmknappen når du larmcentralen via en högtalare som i sin tur förmedlar ditt ärende vidare till hemtjänsten. Personal från hemtjänsten ringer då upp dig och frågar vad som har hänt. Vid behov eller om hemtjänstpersonal inte får något svar kommer personalen att åka hem till dig. Om du larmar av misstag talar du bara om för larmcentralen att det inte var meningen.

För att trygghetslarmet ska fungera när du väl behöver det gör kommunen en tyst kontroll av larmet varje dygn.

Kostnad

Trygghetslarmet hyr du från kommunen till en fast avgift. Det ingår i högkostnadsskyddet.

Ansökan

Vill du ansöka om trygghetslarm kontaktar du en biståndshandläggare.

Hantering av trygghetslarmet

För att du ska kunna utnyttja ditt trygghetslarm fullt ut bör du:

  • Alltid bära larmknappen när du vistas inomhus.
  • Inte ha eventuell säkerhetskedja pålagd på ytterdörren.
  • Aldrig dra ut några sladdar från trygghetslarmet.
  • Informera om ändring av till exempel lås, portkod, adress eller telefonnummer.
  • Kontrollera ditt trygghetslarm regelbundet, framför allt efter åska, strömavbrott. Tala då om för larmcentralen att du provlarmar.

Frågor/lämna tillbaka larmet

Om du har några frågor om ditt larm så kontakta larm och teknik.

Om du ska lämna tillbaka det så kontakta biståndshandläggare, som du når via kommunens kontaktcenter.

Larm och teknik

Telefontid måndag-fredag kl. 8-10

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare når du via kommunens kontaktcenter,

Sidinformation

Senast uppdaterad:
1 november 2024