Sjöriket är ett privat hemtjänstalternativ som har funnits i över tolv år inom Ljungby tätort och sedan 1 april 2023 även i Lagan med omnejd. Företaget leds av Elisabeth Persson Furunäs, Lucas Modig och Eva Gamberg Engstrand. Samtliga har erfarenhet av verksamhetsområdet och har spetskompetenser som kompletterar varandra. Sjöriket erbjuder en helhetslösning och med det menar vi att där den biståndsbedömda hemtjänsten inte räcker till, kan företaget komplettera med att erbjuda tilläggstjänster inom hemservice/RUT och tjänster inom ramen för kommunens upphandlade tjänstekoncession.
Personal och kompetens
På Sjöriket arbetar 80 medarbetare inom hemtjänsten, varav ca 95 procent av de tillsvidareanställda medarbetarna är utbildade undersköterskor. Flera av dem behärskar andra språk och utöver engelska har vi medarbetare som bland annat talar ungerska, arabiska och bosniska.
Personalen ges kontinuerligt fortbildning utifrån verksamhetens behov.
Medarbetarna är indelade i arbetsgrupper som arbetar geografiskt över staden och Lagan med omnejd kl. 07.00-22.00 veckans alla dagar. Det finns alltid en chef i beredskap och personal och ledning går att nå under verksamhetens öppna timmar.
Kvalitetsarbete
Sjöriket arbetar systematiskt med kvalitet och företagets ledningssystem följer Socialstyrelsens krav enligt SOSFS 2011:9. Du erbjuds en fast omsorgskontakt inom två veckor från det att beslutet verkställts. Din fasta omsorgskontakt upprättar - tillsammans med dig - en genomförandeplan, som är garanten för att den hjälp du är beviljad blir utförd utifrån dina behov och önskemål.
Synpunkter och klagomål
Du gör oss bättre! Vi eftersträvar 100 procent nöjda kunder och hanterar synpunkter och klagomål senast påföljande vardag. Synpunkter och klagomål kan lämnas anonymt, via medarbetaren, direkt till chef på Sjöriket eller via e-post och hemsidan. Vi förespråkar den öppna dialogen och vill rätta till eventuella felaktigheter som uppstått. Du får alltid återkoppling av verksamhetschef som ansvarar för klagomålshanteringen.
Årligen genomförs en intern kundundersökning där du får berätta hur du upplever hemtjänsten och våra tilläggstjänster. Vi delger resultatet på www.sjoriket.com men även via Sjörikets informationsbrev som distribueras fyra gånger per år.
Verksamhetsidé och speciell inriktning
Vi underlättar vardagen! Vi ser dig där du är och tillsammans med dig skräddarsyr vi individuella lösningar utifrån beviljat biståndsbeslut. Vår värdegrund som bygger på de tre hörnstenarna kompetens, kontinuitet och kvalitet är känd bland våra medarbetare. Våra tjänster ska bidra till att du känner dig trygg, når ett ökat välbefinnande och upplever en hög livskvalitet.
Tjänster som vi utför
Omsorg, service, hälso- och sjukvård, avgiftsfri avlösning och ledsagning samt tilläggstjänster som möjliggör RUT-avdrag.
Trygghetslarm/insatser nattetid
Sjöriket besvarar larm mellan klockan 07.00-22.00. Ljungby kommuns nattpatrull ger insatser och besvarar trygghetslarm klockan 22.00-07-00.
Geografiska områden
Vi bedriver hemtjänst i samtliga områden i Ljungby tätort samt Lagan med omnejd.
Tilläggstjänster
Veckostäd, storstäd, flyttstäd, fönsterputs, ledsagning, inköp, promenader, matleverans, sällskap och social tid, bakning samt massage som utförs av diplomerad massör.
För dig som vill utöka beviljad hemtjänststäd till hjälp varannan vecka har vi ett särskilt tilläggserbjudande.
Vi har även samarbete med frisör, fotvård, Thages livs och Ica Maxi Ljungby.
Kontakt
Tel. 0372-131 11
E-post: elisabeth@sjoriket.com
Verksamhetschef/VD
Elisabeth Persson Furunäs, elisabeth@sjoriket.com
Sektionschefer
Lucas Modig, lucas@sjoriket.com
Eva Gamberg Engstrand, eva@sjoriket.com
Post- och besöksadress
Sjöriket AB, Skånegatan 6, 341 35 Ljungby
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 12 november 2024