Gå till innehåll
2 driftmeddelanden

Hemtjänst

Människors förutsättningar förändras när vi blir äldre. För att du ska kunna bo kvar i det egna hemmet med en väl fungerande vardag stöttar hemtjänsten dig med den service och omsorg som krävs i vardagen. Det gäller både hemmets skötsel och din personliga omvårdnad. Målsättningen är att du ska leva självständigt, vara delaktig och ha inflytande över hjälpen.

Hemtjänst beviljas av socialtjänsten och består av hjälp och stöd till en enskild person i det egna hemmet eller motsvarande så att personen ska kunna fortsätta bo kvar hemma.

Hemtjänsten ska alltså ge det stöd som du behöver just nu för att klara av de dagliga aktiviteterna och samtidigt bo kvar i din bostad. Hur mycket hjälp du behöver kan variera och det är viktigt att du aktivt deltar i det som du klarar av.

Stödet ges för att uppnå en skälig levnadsnivå, om inte dina behov kan tillgodoses på annat sätt eller genom annan huvudmans ansvar, till exempel från Region Kronoberg eller annan del av socialförvaltningens verksamheter.

Ansökan om hemtjänst

Ansökan om hemtjänst gör du antingen genom att ta kontakt med en biståndshandläggare eller via e-tjänst;

Du och biståndshandläggaren kommer sedan att boka tid och plats för ett möte. Om du vill kan maka, make eller annan närstående vara med under mötet. Har du svårt att förstå svenska finns det möjlighet att be kommunen anlita en tolk.

Biståndshandläggaren vill under mötet veta varför du ansöker om hemtjänst, vad du kan klara av själv och hur gemenskapen med andra ser ut.

Efter mötet beslutar biståndshandläggaren om du är berättigad till hemtjänst och vilket stöd du kan få. Beslutet meddelas skriftligt och om du har beviljats hemtjänst kontaktas du av hemtjänsten. Handläggningstiden ska inte vara längre än sex veckor.

Sektionschefen tar sedan kontakt med dig för att informera om när insatserna kan påbörjas. Utifrån beslutet utformas en genomförandeplan tillsammans med dig, hemtjänstpersonalen och ditt kontaktombud i hemtjänsten. Om du så önskar kan du ha med dig en närstående vid detta tillfälle. Genomförandeplan beskriver hur du vill att ditt stöd ska utformas. Du kan förvänta dig att hjälpen påbörjas inom 14 dagar från det att du har fått ditt beslut.

Om du ansöker om hemtjänst görs alltid en individuell prövning utifrån din ansökan och dina behov. Därefter tas ett beslut om vilka insatser du får. Vad som ingår i just din hjälp framgår av ditt hemtjänstbeslut. Men detta är insatser som kan beviljas.

Matdistribution

Har du svårt att själv tillaga din mat är du välkommen att besöka kommunens särskilda boenden där du kan äta tillsammans med andra. Du kan även få mat hemsänt. Behöver du diet- eller specialkost finns det.

Personlig omvårdnad/omsorg

Personlig omvårdnad/omsorg innebär hjälp med det dagliga livets aktiviteter. Hjälpen utformas efter dina behov och med ditt inflytande. Det kan till exempel vara hjälp med på- och avklädning, förflyttning, hygien, stöd och hjälp vid måltider.

Städning

Städning omfattar i första hand dammsugning, golvtorkning och dammtorkning och anpassas till dina behov. Under året kan det ingå moment som till exempel avfrostning av frys, ugnsrengöring och torkning av köksluckor. Detta kräver att du avstår en del av underhållsstädet en viss vecka för att hjälpen ska rymmas inom den beviljade tiden. Hemtjänsten utför inte tjänster som storstädning, fönsterputsning och mangling.

Tvätt

Klarar du inte av att själv tvätta kan du få hjälp att boka tvättid, lägga i tvätt i tvättmaskinen, hänga upp samt vika tvätt.

Inköp

Flera affärer erbjuder hemsändning och du kan då få hjälp med att skriva inköpslista och plocka upp varor. Klarar du inte av att handla på egen hand kan du få hjälp med inköp.

Sociala aktiviteter

Sociala aktiviteter riktar sig till dig som är ensam. Målsättningen är att aktiviteterna ska stödja dig till en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap med andra. Aktivitetens innehåll, som omfattar max 1 timme per vecka, utformar personalen tillsammans med dig.

Ledsagning

Om du inte på egen hand kan ta dig till en fritids- eller kulturaktivitet kan du få hjälp att ta dig till och från aktiviteten. Hemtjänstpersonalen kan vid behov även hjälpa till under aktiviteten.

Telefonkontakt

Telefonkontakt innebär att personal från hemtjänsten ringer upp dig på en förutbestämd tid för att höra att allt är väl.

Läkar- och tandläkarbesök

Kan du inte få hjälp av anhöriga eller frivilligorganisationer vid exempelvis läkarbesök kan hemtjänsten i vissa enstaka fall följa med.

Syn- och hörselomsorg

Ljungby kommuns syn- och hörselomsorg riktar sig till dig som är hörsel- och/eller synskadad och bor på ett särskilt boende eller har hjälp från hemtjänsten. Samtliga hemtjänstområden och särskilda boende har utbildad personal som kan stödja dig i frågor kring syn och hörsel.

Om du är över 80 år

Är du över 80 år och skriven i kommunen kan du få hjälp med städning och tvätt utan att en individuell bedömning genomförs. Ansökan gör du genom att ta kontakt med en handläggare.

Om du ska vistas tillfälligt i Ljungby kommun

Om du är i behov av hemtjänstinsatser eller hälso- och sjukvårdsinsatser och planerar att vistas tillfälligt i Ljungby kommun ska du i god tid kontakta biståndshandläggare i den kommun du bor.

Din biståndshandläggare kommer sedan att kontakta Ljungby kommun för att beställa dina insatser.

Information till handläggare i bosättningskommunen

Inför er omsorgstagares vistelse i Ljungby kommun behöver biståndshandläggare i god tid kontaktas, senast tre veckor innan vistelsen. Detta för att utförare skall få en möjlighet att planera insatser.

Beställningen måste grundas på en aktuell behovsbedömning. Som bosättningskommun är det viktigt att ni utreder det förväntade behovet. Vår erfarenhet är att hjälpbehovet ofta ser annorlunda ut i ett sommarboende, vilket kan göra att hjälpbehovet i vissa fall är större/mindre än i det ordinarie hemmet. Biståndshandläggare i Ljungby kommun bistår inte med att undersöka bostäder.

Information för beställare

Du beställer via denna blankett: Beställning tillfällig vistelse Ljungby kommun Pdf, 124.5 kB.

Alla fält ska fyllas i. Glöm inte att val av utförare måste göras. Inkorrekt ifylld beställning godkänns inte och kommer att skickas tillbaka. Bifoga en aktuell genomförandeplan eller annan specifikation av insatserna som underlag för utföraren.
Vid beställning där hälso- och sjukvårdsuppgifter bedömts som egenvård ska underlag för bedömningen, (egenvårdsintyg) medfölja beställningen.

Beställningen postas eller mejlas till:
Biståndshandläggare ÄO
Ljungby kommun Södra Torggatan 1, 341 83 Ljungby
socialforvaltningen@ljungby.se

Fakturering

Ljungby kommun fakturerar bosättningskommunen enligt den ersättningsmodell som finns i bosättningskommunen. Saknas ersättningsnivåer i någon av de delar som utförs av Ljungby kommun används Ljungby kommuns ersättningsmodell. Det är bosättningskommunen som debiterar kund.

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare når du via kommunens kontaktcenter,

Sidinformation

Senast uppdaterad:
1 november 2024