Gå till innehåll
2 driftmeddelanden

Äldre

Vi arbetar aktivt med att samla in synpunkter genom regelbundna brukarundersökningar, avtalsuppföljningar och deltagande i nationella kvalitetsmätningar för att säkerställa och förbättra kvaliteten inom äldreomsorgen.

Öppna jämförelser

Syftet med Socialstyrelsen med öppna jämförelser är att stimulera landsting och kommuner att analysera sin verksamhet, lära av varandra, förbättra kvaliteten och effektivisera verksamheten.

Öppna jämförelser inom socialförvaltningens verksamhetsområde görs till exempel inom följande områden: ekonomiskt bistånd, missbruks- och beroendevården, barn- och ungdomsvården, hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden, brottsoffer - våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld, stöd till personer med funktionsnedsättning och äldreomsorg (Äldreguiden).

Läs mer om undersökningen på Socialstyrelsens webbplats. Länk till annan webbplats.

Äldre ger Ljungby kommuns äldreomsorg gott betyg

En stor andel brukare i socialförvaltningen anser att de är nöjda med verksamheten. Det visar Socialstyrelsens öppna jämförelse av äldreomsorgen som varje år undersöker hur nöjda brukare är med sin äldreomsorg.

Kundval i hemtjänsten

Kundval i hemtjänsten innebär att den som beviljats hemtjänst kan välja mellan Ljungby kommuns hemtjänst och privata hemtjänstutförare som är godkända av Ljungby kommun och som valt att etablera sig i det geografiska område där kunden bor. Kundval sker i enlighet med LOV (Lagen om valfrihet).

Avtalsuppföljning hemtjänst LOV
Socialnämnden genomför årligen en avtalsuppföljning som omfattar både Ljungby kommuns hemtjänst och privata hemtjänstutförare som är godkända av Ljungby kommun. Granskningen genomförs systematiskt utifrån förfrågningsunderlaget. Socialnämnden förbehåller sig rätten att genom observationer vid verksamhetsbesök, intervjuer, enkäter och motsvarande inhämta information om verksamheten.

SKR/rka kvalitetsnyckeltal

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Rådet för främjande av kommunala analyser (rka) erbjuder varje år landets kommuner att delta och redovisa kvalitetsnyckeltal för äldreomsorg, verksamhet för personer med funktionsnedsättning och individ- och familjeomsorg i Kommun- och landstingsdatabasen (Kolada).

Målsättningen är att fånga in brukarnära kvalitetsindikatorer som kan komplettera andra kvalitetsmätningar som till exempel Socialstyrelsens och SKL:s Öppna jämförelser. Kommunerna samlar själva, och på frivillig basis in statistik och publicerar den i Kolada, via databasens inmatningsfunktion. Socialförvaltningen i Ljungby beslutade att från och med 2010 delta och redovisa kvalitetsnyckeltal (SKL/rka) i Kolada.

Delar av kvalitetsnyckeltal (SKR/rka) ingår även i Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK).

Sidinformation

Senast uppdaterad:
25 oktober 2024