Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med att Ljungby kommun behandlar dina personuppgifter på ett säkert sätt. Vi samlar in och behandlar dina uppgifter när du använder våra tjänster eller kontaktar oss. Här förklarar vi hur vi hanterar dina uppgifter och vilka rättigheter du har enligt GDPR.
Vem behandlar dina personuppgifter?
Ljungby kommun består av olika nämnder och bolag. Varje nämnd och bolag ansvarar för att behandla personuppgifter lagligt och korrekt. De är alltså personuppgiftsansvariga.
Enligt GDPR måste varje kommunalt organ utse ett dataskyddsombud som ser till att dataskyddet fungerar bra. Ljungby kommuns nämnder och bolag har ett dataskyddsombud, kontaktuppgifter finns längre ner på sidan.
Laglig behandling
När vi behandlar dina personuppgifter sker det enligt gällande lagstiftning. Behandlingen kan innebära att vi samlar in, lagrar, eller vidtar någon annan åtgärd med dina personuppgifter. Vi behandlar bara de uppgifter vi behöver och skyddar dem noggrant.
Du är välkommen att ta kontakt med oss för att få veta vilka personuppgifter vi hanterar om dig, läs mer om dina rättigheter nedan.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Ljungby kommun följer arkivlagen, som bestämmer när och hur vi ska spara eller slänga handlingar. Varje nämnd och bolag har dokumenthanteringsplaner som visar vad som gäller för gallring av handlingar som kan innehålla personuppgifter.
Hur får vi dina personuppgifter?
När du kontaktar någon del av Ljungby kommun samlar vi in personuppgifter om dig. Det kan till exempel handla om att du har sökt bygglov, barnomsorg, skola, ekonomiskt bistånd, att du har mejlat oss, kontaktat oss via sociala medier eller använt någon av kommunens e-tjänster.
Ljungby kommun får i vissa fall även personuppgifter från andra än från dig. Sådana uppgifter kan komma från andra myndigheter eller hämtas från Skatteverkets tjänster för att göra adressuppdateringar eller för att till exempel kontrollera vem som är vårdnadshavare för en omyndig person.
Vilka uppgifter behandlas?
Vi behandlar uppgifter som namn, e-postadress, telefonnummer, postadress och ibland personnummer. Det kan också vara annan information som du lämnar till oss eller som vi behöver för att fatta beslut i ett ärende.
Vad använder vi dina uppgifter till?
Ljungby kommun behandlar personuppgifter för olika syften, till exempel för att:
- hantera frågor som ställs till någon del av kommunens organisation
- handlägga ärenden och fatta beslut som rör en enskild person (myndighetsutövning)
- ge god service när kommunens tjänster används
- ta emot och hantera synpunkter
- fullgöra skyldigheter enligt lag, som till exempel när vi ska lämna ut allmänna handlingar
- fullgöra åtaganden som bygger på avtal, exempelvis när du köper badkort eller bokar tid för vigsel
- informera om vår verksamhet i olika kanaler, så som på webbplatser och i sociala medier
- skicka olika former av nyhetsbrev från våra verksamheter
- i vissa tjänster kunna skicka sms-aviseringar, exempelvis vid en elevs frånvaro
När har vi rätt att behandla personuppgifter?
Vi får behandla dina uppgifter om det finns en rättslig grund enligt GDPR. Det kan vara för att uppfylla en laglig skyldighet, utföra en uppgift av allmänt intresse, eller fullgöra ett avtal med dig. Vi kan också behandla uppgifter om du samtycker till det.
Om vi behandlar dina uppgifter med ditt samtycke, får du tydlig information om vad du samtycker till och hur du återkallar ditt samtycke.
Vem kan få tillgång till dina personuppgifter?
Dina uppgifter hanteras av Ljungby kommun och ibland av våra personuppgiftsbiträden (t.ex. leverantörer av datasystem). Vi lämnar ut uppgifter till tredje part bara om det krävs enligt lag, i kontakter med andra myndigheter, eller för att skydda våra eller tredje parts rättigheter.
Uppgifter kan vidarebefordras till utförare inom utbildning, socialtjänst eller omsorg om de behöver uppgifterna för att tillhandahålla tjänster för kommunen.
För beviljad skolskjuts överförs nödvändiga uppgifter till Länstrafiken, Region Kronoberg, som då också blir personuppgiftsansvarig.
Om du kontaktar oss via sociala medier, överförs informationen till det företag som driver mediet. Vi rekommenderar att du inte skickar känslig information via sociala medier.
Allmän handling
De handlingar som lämnas till Ljungby kommun blir allmänna handlingar här. Vem som helst kan begära att få ta del av dessa. Vi gör alltid en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen innan vi lämnar ut handlingar som innehåller personuppgifter.
Dina rättigheter
Du har rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig, i form av ett s.k. registerutdrag. Du skickar in en skriftlig begäran per post till Ljungby kommun, se postadress nedan. Begäran ska vara undertecknad av dig och du ska ange ditt namn och personnummer. Uppgifterna behövs för att vi ska kunna säkerställa att vi lämnar registerutdraget till rätt person.
Om du anser att de uppgifter som vi behandlar på något sätt är felaktiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade. I vissa fall kan vi ta bort uppgifter om dig, men vi får inte ta bort personuppgifter som ingår i allmänna handlingar som ska arkiveras.
Du får när som helst återkalla ett samtycke som du har lämnat. Det innebär att vi inte får fortsätta att behandla uppgifter om dig för det ändamål som samtycket omfattar. Ett återkallande påverkar inte lagligheten av den behandling som skett innan samtycket återkallades.
Du har rätt att vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter, om du vill klaga på den personuppgiftsbehandling som Ljungby kommun utför eller har utfört om dig.
Läs mer på integritetsskyddsmyndighetens webbplats. Länk till annan webbplats.
Säkerhet för dina personuppgifter
Ljungby kommun arbetar systematiskt och kontinuerligt med att vidta de lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder som krävs för att skydda dina personuppgifter.
Registerutdrag
Begäran om registerutdrag skickas per post till;
Ljungby kommun, 341 83 Ljungby
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 19 november 2024