För att få arrangera lotterig måste du enligt lag ha ett tillstånd för detta. Du ansöker om registrering hos oss, Ljungby kommun, medan andra tillstånd hanteras av Spelinspektionen.
Söka ett lotteritillstånd
Om ni som förening vill anordna ett lotteri måste er styrelse fatta ett formellt beslut om detta. När ni ansöker om tillstånd ska en kopia på styrelseprotokollet bifogas. Föreningen ska utse en person som är ansvarig för lotteriet. Det ska framgå i styrelseprotokoll vem det är och personens kontaktuppgifter.
Det ska också framgå i styrelseprotokollet vilken typ av lotteri som föreningen ska anordna. Det finns ett tillfälligt tillstånd eller ett femårigt. Värdet av vinsterna i lotteriet ska motsvara minst 35% och högst 50% av insatsernas värde.
Ansök om lotteritillstånd
Ni fyller i ansökan på blankett som skickas till:
Kultur- och fritidsförvaltningen, Olofsgatan 10, 341 83 Ljungby.
Avgifter och slutredovisning
Lotteritillståndet gäller i fem år och kostar 300 kronor som faktureras föreningen.
Kontrollavgiften för föreningen är 3% av den totala lotteriinkomsten för varje redovisat lotteri, max 2 000 kronor per lotteri. Kontrollavgiften faktureras efter att lotteriet har redovisats av lotterikontrollanten.
Lotterikontrollanten skickar redovisningen till kultur- och fritidsförvaltningen, Olofsgatan 10, 341 83 Ljungby
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 25 oktober 2024