Konsumentvägledarna på Konsument Ljungby kan hjälpa dig som är företagare eller blivande företagare att reda ut begreppen kring lagar och regler som gäller mellan säljare och konsument. Rådgivarna erbjuder kostnadsfri telefonrådgivning och informationstillfällen i konsumenträtt.
Ett informationstillfälle innehåller grundläggande kunskap om rättigheter som du har som säljare och konsument. Innehållet baseras antingen på konsumentköplagen eller på konsumenttjänstlagen, beroende på vilken bransch ditt företag tillhör. För att du ska få ut så mycket som möjligt av en träff med rådgivarna utgår de från den kunskap som du efterfrågar.
Välkommen att boka tid för rådgivning individuellt eller ett informationstillfälle i grupp.
Viktiga begrepp
Reklamationstid
Enligt Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen har en kund rätt att reklamera/klaga på en vara eller tjänst som är felaktig tre år efter ett köp. Felet måste konstateras vara ursprungligt, ett fabrikationsfel. Under de första sex månaderna ligger bevisbördan på dig som säljare att bevisa motsatsen och därefter på konsumenten. Om tjänsten är arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker är reklamationstiden tio år.
Åtgärder vid fel:
- Reparation utan kostnad inom skälig tid.
- Ny likvärdig vara.
- Prisavdrag.
- Köpet går tillbaka. (Om felet är väsentligt. Säljaren har rätt att göra avdrag för nyttan konsumenten haft av varan.)
Åtgärden ska inte orsaka dig som säljare oskälig kostnad eller olägenhet.
Garanti
Frivilligt för säljaren. Garantin ska erbjuda lika bra eller bättre villkor för kunden än lagen kräver och ska inte blandas ihop med reklamationstiden på 3 år.
Öppet köp och Bytesrätt
Frivilligt för säljaren. Innebär att köpet kan ångras och kunden får pengarna tillbaka respektive får byta sin vara, inom bestämd tid.
Telefonförsäljare
Som företagare kan du inte spärra ditt telefonnummer i NIX-registret. Du har heller ingen ångerrätt enligt lagen. Var försiktig med vad du tackar ja till över telefon, via internet.
Felaktig faktura
Om du får en felaktig faktura eller en faktura på något som du inte beställt så är det viktigt att du skriftligen bestrider denna. Att bestrida innebär att du meddelar företaget att du inte anser dig betalningsskyldig.
Det är då viktigt att du anger dina kontaktuppgifter samt faktura-nummer och datum. Spara alltid en kopia på detta brev och skicka det gärna rekommenderat så får du ett kvitto.
Om ärendet skulle gå vidare till ett inkassoföretag så ska du även skriftligen meddela dem om att du bestrider fakturan och skicka med en kopia av det första brevet till företaget.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 18 september 2024