Gå till innehåll
4 driftmeddelanden

Lättläst

Om du arbetar eller går i skola kan ditt barn behöva en plats i förskolan.

Förskolan är för barn mellan 1 och 5 år.

Förskolan kallades tidigare för daghem eller dagis.

Du betalar en avgift för att ditt barn ska vara i förskolan.

Det finns både kommunala och privata förskolor i Ljungby kommun.

Allmän förskola

Alla barn som är 3 till 5 år gamla har rätt att gå i förskola 3 timmar

varje dag utan avgift.

Den allmänna förskolan är en del av förskolan.

Öppen förskola

Det finns en öppen förskola i Lagan och en i Ljungby.

Till öppna förskolan kan du gå tillsammans med ditt barn.

I öppna förskolan gör du något tillsammans med andra föräldrar och deras barn.

Ansökan

Om du vill att ditt barn ska få en plats i förskolan

behöver du ladda ner en app till din telefon.

Appen heter Edlevo.

Om du har en iPhone hämtar du appen här;

Hämta från Appstore Länk till annan webbplats.

Om du har en annan sorts telefon hämtar du appen här;

Hämta från Google Play Länk till annan webbplats.

När appen finns i din telefon kan du öppna den och ansöka om förskola.

Du kan också använda en pappersblankett, ring eller mejla oss så hjälper vi dig.

Kontakt

Om du har frågor så hör av dig till oss.

Barn- och utbildningsförvaltningen

Sidinformation

Senast uppdaterad:
16 januari 2026