Kommunfullmäktige har nu beslutat om en ny konstruktion för och höjning av VA-taxan från och med 1 januari 2026. Beslutet innebär en höjning av intäkterna för att täcka ökade kostnader och få VA-verksamhetens budget i balans.
Beslutet innebär att vi kommer gå över till avgifter baserat på antal bostadsenheter enligt branschorganisationen Svenskt Vattens rekommendation, det innebär att alla betalar per bostadsenhet i stället för avgift per mätare. En villa får en avgift medan ett lägenhetshus får en bostadsenhetsavgift per lägenhet. På så sätt fördelas kostnaderna på ett rättvist och jämlikt sätt enligt juridisk praxis.
Vad du som företagare behöver göra nu
Du som företagare behöver nu via e-tjänsten nedan fylla i rätt uppgifter om just din fastighet. Detta för att fakturan ska bli så korrekt som möjligt direkt.
Vi behöver dina uppgifter senast den 5 december 2025.
Uppgifter som kommer senare kan komma att korrigeras efter första fakturan 2026.
E-tjänst
Ökade kostnader
Bakgrunden till ändringen är att nuvarande taxa inte följer gällande lagstiftning och rättspraxis. Dessutom har kostnaderna för drift, el, löner och investeringar ökat kraftigt de senaste åren, inte bara i Ljungby kommun utan i hela landet. VA-verksamheten har tidigare finansierats med överskott och får så länge det finns överskott inte höja taxan, men dessa är nu slut och ett underskott på cirka 25 miljoner kronor väntas för 2027, som måste hanteras framöver.
Rättvis och jämlik taxa
Med den nya taxekonstruktionen fördelas avgifterna mer rättvist. Villor och mindre fastigheter får en mindre höjning, medan större flerbostadshus och verksamhetslokaler får en större ökning. För ett normalt villahushåll innebär höjningen cirka 90 kronor mer per månad.
Med höjningar utlagd över flera tillfällen går det att få till en något jämnare taxeökning, med förslagsvis en ökning till i årsskiftet 2026/2027. Överuttag kan därmed förhoppningsvis undvikas vilket innebär att taxan inte kommer att behöva sänkas av den anledningen framöver.
Frågor och svar
- Vad är det som förändras?
Avgiften för vatten och avlopp föreslås höjas i Ljungby kommun inför år 2026. Det motsvarar en kostnadsökning för en genomsnittlig villa, så kallat typhus A, på ungefär 90 kronor per månad. För en genomsnittlig fastighet med 15 lägenheter, så kallat typhus B, motsvarar höjningen ungefär 115 kronor per månad och lägenhet. - Vilka är det som påverkas?
Alla som är anslutna till kommunalt vatten och avlopp påverkas, då förslaget innebär att brukningsavgifterna, det vill säga löpande kostnader för att använda VA-tjänster höjs. - Varför höjer ni taxan?
De främsta orsakerna till förslaget om höjd taxa beror på ökade kostnader inom VA-verksamheten på grund av stigande energipriser, höga räntor och ökade kostnader för material och råvaror, underhåll och ökad utbytestakt på ledningsnätet. - Varför höjer ni taxan så mycket?
Kommunens vatten- och avloppsverksamhet får varken gå med vinst eller förlust och ska alltid ha ett nollresultat inom en period på maximalt tre år. Beslutet om höjd VA-taxa 2026 innebär att verksamheten beräknas ha ett underskott som balanseras ut över tre år. Lägre ökningar av taxan hade resulterat i ett stort underskott och hade gjort att det tagit längre tid att uppnå ekonomisk balans. Kostnader för räntor, el och andra utgifter har även ökat kraftigt, samtidigt som vi behöver öka utbytestakten på ledningsnät och underhålla åldrande anläggningar. - Kommer det bli fler höjningar av taxan 2027?
Kommunens vatten- och avloppsverksamhet är inne i en period där ökade investeringar i vatten-ledningsnät och anläggningar krävs för att kunna säkerställa framtida drift. Därav kommer taxan behöva justeras även framöver. I och med den större ökningen som är föreslagen 2026 kommer taxejusteringarna framåt inte behöva vara lika omfattande. Men man bör räkna med att taxan kommande år kommer justeras med mindre procentuella höjningar per år utifrån de förutsättningar som vi ser idag. - Hur kan jag påverka min egen avgift?
Det finns möjlighet att påverka sin egen avgift genom att använda mindre vatten. Exempelvis genom att vattna med regnvatten, duscha mindre och liknande. - Hur finansieras kommunens VA-verksamhet?
Kommunens vatten- och avloppsverksamhet är så kallade taxefinansierad verksamhet. Det innebär att alla kostnader finansieras med de avgifter som anslutna kunder betalar enligt den gällande VA-taxan. Vatten- och avloppsverksamheten får varken gå med vinst eller förlust utan ska alltid ha ett nollresultat inom en period på maximalt tre år. - Vad får jag för pengarna?
Det du betalar i vatten- och avloppsavgift används till att producera dricksvatten, underhålla ledningsnätet och ta hand om och rena avloppsvatten inklusive dagvatten från fastigheter och gator. Hur mycket du betalar i VA-avgift beror på vilken typ av fastighet du äger, hur mycket vatten du använder och vilken kapacitet du har tillgång till. - Berörda företagare och verksamheter
Företagare och fastighetsägare har varit inbjuda på informationsträff där vi förklarade hur processen ser ut framåt. Nu sker utskick med mer information om bland annat respektive verksamhets bostadsenheter.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 31 oktober 2025