Gå till innehåll
2 driftmeddelanden

Livsmedel och hälsa

Att kunna äta och njuta av bra och säkra livsmedel är en viktig del i våra liv. När vi går på restaurang, handlar i mataffären eller i gårdsbutiken ska vi kunna lita på att vi får säkra livsmedel.

Du som är konsument ska kunna känna dig trygg och säker när du handlar och äter mat. Livsmedelskontrollen i Ljungby kommun kontrollerar därför alla livsmedelsverksamheter i kommunen. Vi kontrollerar bland annat att livsmedel som släpps ut på marknaden är säkra och att konsumenter inte blir lurade. Det är den som säljer och serverar mat som ansvarar för att den är säker att äta och att konsumenten inte blir lurad. Kontakta gärna oss om du vill veta vilka krav som ställs på livsmedelsföretagare eller om du har synpunkter på en specifik verksamhet.

Misstänkt matförgiftning

Om du tror att du har blivit matförgiftad på restaurang eller av mat som du har köpt i Ljungby kommun ska du anmäla det både till verksamheten och till kommunens team, livsmedel och hälsoskydd. Ju snabbare du anmäler, desto lättare blir det att utreda orsaken och eventuellt förhindra att fler smittas. I en utredning kontrolleras att den aktuella verksamheten tar sitt ansvar för att maten är säker att äta.

Innan du anmäler

Innan du anmäler till oss, tänk gärna igenom och förbered svar på frågorna nedan. Ju mer information vi har, desto lättare är det att utreda.

  • Var köpte du maten eller var åt du den? För att kunna göra en utredning behöver miljöavdelningen namn och adress på butiken eller restaurangen.
  • Vad bestod måltiden av (inklusive dryck)?
  • När åt du maten (datum och klockslag)?
  • Deltog fler i måltiden? Hur många?
  • Åt alla samma mat?
  • Hur många blev sjuka?
  • När blev du sjuk, vilka symptom hade du och hur länge varade symptomen?
  • Vad åt du mer under det dygn du blev sjuk?
  • Har du någon allergi eller överkänslighet?
  • Äter du någon särskild kost, till exempel vegetariskt eller vegankost?

Anmälan

Använd vår e-tjänst för att anmäla om du tror att du blivit matförgiftad.

Du får självklart vara anonym, men det underlättar för oss om vi kan ta kontakt med dig om det uppstår frågor. Blev fler personer sjuka? Uppmana gärna de andra att göra en egen anmälan.

Om du har frågor eller klagomål på mat du har köpt bör du i första hand ta kontakt med tillverkaren eller butiken. Om du inte får hjälp därifrån kan du göra en anmälan hos miljöavdelningen.

Det är inte fel att vara frågvis både i butik och på restaurang. Om du inte är nöjd med det du har fått eller betalat för är det alltid bra att klaga direkt till verksamheten. Om du ser eller misstänker att en verksamhets livsmedelshantering inte sker på ett bra sätt, eller om du misstänker att verksamheten inte serverar det som står på menyn kan du tipsa oss.

Innan du tipsar

Förbered dig gärna med så detaljerade uppgifter som möjligt, exempelvis:

  • Vad det är du har sett och varför du bedömer att detta är fel
  • När och var du såg det som anmälan/tipset gäller
  • Vilka tider/dagar sker det
  • Hur vi hittar det, exempelvis om det sker i vissa utrymmen
  • Om det finns speciella personer på företaget som utför detta
  • Om du tror att företaget fuskar medvetet och vad som får dig att tro det

Livsmedelsverkets tipsfunktion

Hit kan du som jobbar inom livsmedelsbranschen, eller som på annat sätt kommer i kontakt med livsmedelsbranchen, vända dig med misstankar om fusk med livsmedel. Du når webbformuläret på livsmedelsverkets webbplats. Länk till annan webbplats.

Team livsmedel och hälsoskydd

Miljö- och byggförvaltningen

Sidinformation

Senast uppdaterad:
25 oktober 2024