Gå till innehåll
2 driftmeddelanden

Avgifter och regler, abonnemang

På denna sida hittar du information om abonnemang, avgifter och regler.

I avgiften ingår:

  • Tömning av miljöbox
  • Omhändertagande av grovsopor, kylmöbler och julgran
  • Tillgång till återvinningsstationer och återvinningscentralen Bredemad

Avgifterna för sophämtning regleras av kommunens renhållningstaxa. Renhållningstaxan hittar du på sidan om regler och styrande dokument.

Beställa abonnemang

Om du vill beställa ett nytt abonnemang gör du det enklast genom att logga in i självservice.

Helårsabonnemang

  • Alternativ 1 (standard)
    Tömning: var 14:e dag
    Avgift: 2 515 kr/år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.
  • Alternativ 2 (utökat intervall)
    Tömning: var 4:e vecka
    Avgift: 1 638 kr /år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.

Om du vill ha utökat intervall (tömning var fjärde vecka) så behöver du ansöka om det. Hushållsavfall ska sorteras i olika påsar. Läs mer på sidan påsar och färgsortering.

  • Alternativ 1 (standard)
    Tömning: var 14:e dag
    Avgift: 3 958 kr /år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.
  • Alternativ 2 (utökat intervall)
    Tömning: var 4:e vecka
    Avgift: 2 611 kr/år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.

Om du vill ha utökat intervall (tömning var fjärde vecka) så behöver du ansöka om det. Hushållsavfall ska sorteras i olika påsar. Läs mer på sidan påsar och färgsortering.

  • Tömning: var 14:e dag
    Avgift: 6 383 kr /år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.
  • Alternativ 2 (utökat intervall)
    Tömning: var 4:e vecka
    Avgift: 4 363 kr/år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.

Om du vill ha utökat intervall (tömning var fjärde vecka) så behöver du ansöka om det. Hushållsavfall ska sorteras i olika påsar. Läs mer på sidan påsar och färgsortering.

Trädgårdsabonnemang

Tidsperiod: april-november
Tömning: var 14:e dag
Avgift: 1 223 kr kr/år

I kärlet för trädgårdsavfall lägger du:

  • Kvistar och ris från beskärning av träd och buskak
  • Vissna blommor och blad från rabatter
  • Gräs efter gräsklippning och löv
  • Fallfrukt i mindre mängder som har blivit för gammalt
  • I kärlet för trädgårdsavfall får du inte lägga:
  • Plastsäckar
  • Matavfall
  • Jord
  • Sten
  • Grus
  • Spån från djurburar
  • Invasiva växtarter

Säsongsabonnemang för fritidshus

  • Alternativ 1
    Tidsperiod: april-september
    Tömning: var 14:e dag
    Avgift: 1 665 kr/år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.
  • Alternativ 2
    Tidsperiod: juni-augusti
    Tömning: var 14:e dag
    Avgift: 1 161 kr/år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.

Hushållsavfall ska sorteras i olika påsar. Läs mer på sidan påsar och färgsortering.

  • Alternativ 1
    Tidsperiod: april-september
    Tömning: var 14:e dag
    Avgift: 2 833 kr/år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.
  • Alternativ 2
    Tidsperiod: juni-augusti
    Tömning: var 14:e dag
    Avgift: 1 823 kr/år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.Om du vill ha utökat intervall (tömning var fjärde vecka) så behöver du ansöka om det.

Hushållsavfall ska sorteras i olika påsar. Läs mer på sidan påsar och färgsortering.

  • Alternativ 1
    Tidsperiod: april-september
    Tömning: var 14:e dag
    Avgift: 4 332 kr/år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.
  • Alternativ 2
    Tidsperiod: juni-augusti
    Tömning: var 14:e dag
    Avgift: 3 338 kr/år
    Kärl levereras inom 14 dagar efter beställning.

Hushållsavfall ska sorteras i olika påsar. Läs mer på sidan påsar och färgsortering.

Ändra storlek på kärl

Om du byter storlek på ditt kärl tar vi ut en avgift entligt gällande taxa. Avgiften är 293 kronor (2024). Ändringar i ditt abonnemang gör du enklast via självservice.

Gemensam sopbehållare

Du och din granne kan välja att ha en gemensam sopbehållare. Båda fastighetsägarna betalar grundavgiften för sin egen fastighet. Den fastighetsägare som har sopkärlet betalar även hämtningsavgift. Fördelningen av hämtningsavgiften sköter du och grannen själva. Blankett för att ansöka om gemensam sopbehållare hittar du längre ner på sidan.

Betalning och fakturor

I självservice kan du enkelt se din fakturahistorik och hämta blankett för betalning via autogiro.

När en fastighet byter ägare

Om du har sålt din fastighet ska du:

  1. Informera den nya ägaren om vilket abonnemang du har för renhållning. (Ditt abonnemang kommer föras över på den nya ägaren).
  2. Anmäla ägarbytet till VA- och renhållning.
    För att vi ska kunna föra över abonnemanget på den nya ägaren behöver vi veta den nya ägarens namn, personnummer och adress. Den nya ägaren kan sedan göra ändringar i abonnemanget om han eller hon önskar det. Du kan enkelt anmäla ägarbyte genom att logga in i självservice.

Uppehåll av abonnemang

Om fastigheten är obebodd kan det vara möjligt att få uppehåll av sophämtning. För att en bostad ska betraktas som obebodd får ingen vid något tillfälle övernatta i bostaden. Bostaden får vara möblerad och ansluten till el och vatten.

Uppehåll 3-12 månader

Uppehåll av sophämtning kan godkännas av VA- och renhållningsavdelningen om fastigheten inte kommer användas alls under 3 till 12 månader. Det går att få uppehållet förlängt till högst 24 månader.

Du ansöker om uppehåll av sophämtning via blankett.

Uppehåll 24 månader eller mer

Om du vill ansöka om uppehåll av sophämtning i 24 månader eller mer gör du en dispensansökan till miljö- och byggnämnden. Du ansöker om uppehåll via e-tjänst.

VA- och renhållningsavdelningen

Tekniska förvaltningen

Sidinformation

Senast uppdaterad:
22 november 2024