Gå till innehåll
6 driftmeddelanden

100 anledningar till Ljungby

Vi vill locka tillbaka hemvändare till Ljungby med hjärta, humor och framtidstro.

Vi lanserar nu en hemvändarkampanj med målet att lyfta fram Ljungby kommun som en attraktiv plats att bo, leva och arbeta i. Kampanjen presenterar 100 anledningar att välja Ljungby – samlade under sex teman: vardagsliv och bekvämlighet, natur och fritid, människor och gemenskap, jobb och karriär, kultur och evenemang samt lite galet och oväntat.

Kampanjen riktar sig främst till personer som tidigare bott i vår kommun, men som flyttat vidare för studier, arbete eller andra livsval. Med en stor dos humor, självdistans och genuin stolthet vill vi väcka nyfikenhet – och locka dem tillbaka hem.

Vi vill få människor att känna igen sig och bli nyfikna. Genom smarta budskap och humoristiska blinkningar till storstadslivet lyfter vi fram våra styrkor – en plats som kombinerar trygghet, närhet och livskvalitet.

Målet är att visa upp en positiv och framtidsinriktad kommun, och samtidigt bjuda in tidigare invånare att återvända.

För att nå målgruppen kommer kampanjen att synas på strategiska platser i kommunen, där potentiella hemvändare rör sig. Den kommer också att spridas digitalt – via annonsering och på digitala skärmar.

Vad handlar det om egentligen?

För att stärka Ljungbys attraktionskraft, locka och behålla kompetens samt underlätta för medflyttande, har kommunstyrelsen beslutat om ett nytt projekt för 2025: Attraktiva Ljungby. Hemvändarkampanjen är en av flera satsningar inom projektet.

Attraktiva Ljungby arbetar inom fyra huvudområden: in- och medflyttarservice, trivsel, utbildning och besöksnäring. Kommunikation, marknadsföring och kompetensförsörjning är genomgående teman som präglar hela projektet.

Senast uppdaterad:
27 juni 2025