Socialnämnden vidtar åtgärder efter upptäckta brister
På ett extrainsatt sammanträde den 2 juni fick socialnämndens ledamöter information om ett antal brister inom socialförvaltningen och fattade beslut om åtgärder.
Brister och åtgärder
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har via en enkät granskat myndighetsutövning för barn och unga i samtliga kommuner. Tillsynen i Ljungby visar att Ljungby kommuns myndighetsutövning för barn och unga har brister.
- IVO:s granskning visar brister i vårt arbetssätt. Bristerna handlar om att vi inte gör kontroller fullt ut, att vi ska förbättra vårt kvalitetsarbete och att vi måste bli tydligare i arbetet med orosanmälningar. Det åligger oss inom socialförvaltningen och det är något vi ska vi göra. Vi har ansvar för barn och unga som behöver stöd och hjälp. Det arbetet ska vi förbättra, säger Linda Stenberg som är verksamhetschef för individ- och familjeomsorgen.
Socialnämnden har tagit del av rapporten från IVO och arbetsutskottet kommer att svara på den senast den 16 juni. Socialnämnden gav förvaltningen i uppdrag att revidera befintlig rutin inför placeringar av barn och unga.
Det har även framkommit brister i lönesättningen inom socialförvaltningen. Det har framkommit efter att medarbetare signalerat till förvaltningschef Linda Björk.
- Att medarbetare signalerar när man ser felaktigheter är oerhört viktigt och visar på en tilltro till organisationen och till mig som förvaltningschef. Jag har informerat socialnämnden och nämnden har gett mig i uppdrag att göra en genomlysning av lönehanteringen för att säkerställa att vi följer kommunens styrdokument, säger Linda Björk.
- Slutligen har vi i socialnämnden gett förvaltningen i uppdrag att initiera en extern genomlysning av kostnader, nyckeltal och kvalitetsarbete i verksamheten. Socialnämnden står inför stora utmaningar utifrån ekonomi och demografi och målet är att bibehålla en effektiv och rättssäker förvaltning. Organisationen är slimmad och vi måste säkerställa att förvaltningen lever upp till kvalitetskraven som åligger oss. Efter att förvaltningschef påtalat brister är det av vikt att vi som nämnd, tillsammans med förvaltningen, säkerställer att vi har rätt arbetssätt för att uppnå hög kostnadseffektivitet och bibehålla hög rättssäkerhet. Därför har socialnämnden beslutat att ge förvaltningen i uppdrag att initiera en extern genomlysning av kostnader, nyckeltal och kvalitetsarbetet i verksamheten, säger Kristian Gunnarsson, ordförande i socialnämnden.
Kontaktuppgifter
- Kristian Gunnarsson, socialnämndens ordförande: 0733-73 95 35, kristian.gunnarsson@ljungby.se
- Linda Björk, förvaltningschef för socialförvaltningen: 0733-73 96 01, linda.bjork@ljungby.se
- Linda Stenberg, vad gäller rapporten från Inspektionen för vård och omsorg: 0733-73 96 03, linda.stenberg@ljungby.se
- Senast uppdaterad:
- 5 juni 2025