Räddningstjänsten

Kommunen har räddningstjänst för att vi ska vara trygga .Räddningstjänsten kallades förut för brandkår.

Räddningstjänsten kommer när det brinner eller om det hänt en olycka.
Räddningstjänsten lär också ut hur man kan stoppa bränder och andra olyckor.

Om det brinner eller har hänt
en allvarlig olycka ska du alltid ringa 112.

Brandsäkerhet

Om det brinner någonstans ska du alltid ringa 112.

  • Skaffa gärna en brandvarnare så blir det tryggare hemma hos dig.
  • Blås alltid ut stearinljus när du går ut ur rummet.
  • Rök inte cigaretter i sängen. Om du somnar kan det börja brinna.

Om det börjar brinna

  • Säg till alla som är där att det brinner.
  • Skynda dig ut.
  • Om det är rök i huset ska du krypa ut.
  • Ring 112 och tala om att det brinner

Kontakt

Kommentera