Gå till innehåll LogoLänk

Så här fungerar kommunen

Hela Sverige är uppdelat i 290 kommuner.

Vi betalar pengar till den kommun vi bor i.
Det kallas kommunalskatt.
Vi får också vara med och bestämma hur kommunen ska använda pengarna.
Det gör vi när det är val i kommunen genom att rösta på de politiker som vi vill ska bestämma i kommunen.
Det är val i kommunen vart fjärde år.

Kommunerna sköter till exempel skolan, vård av gamla, vatten och avlopp, gator och parker, bad och idrottsplatser.
Kommunen kan också hjälpa till om du har problem med ekonomin.
Du kan få stöd om någon är elak mot dig och behandlar dig illa.

Kommunfullmäktige bestämmer i kommunen

Det är kommunfullmäktige som bestämmer i Ljungby kommun.
I kommunfullmäktige finns politiker från de olika politiska partierna.
Vid varje val röstar människorna som bor i Ljungby på det parti som de tycker ska bestämma i Ljungby.
Hur många politiker från varje parti som ska vara med i kommunfullmäktige beror på hur många röster varje parti får i valet.

Just nu har de olika partierna så här många politiker i kommunfullmäktige i Ljungby kommun:

  • Socialdemokraterna har 15 politiker
  • Centern har 8 politiker
  • Folkpartiet har 2 politiker
  • Moderata Samlingspartier har 11 politiker
  • Kristdemokraterna 2 har  politiker
  • Vänsterpartiet har 3 politiker
  • Miljöpartiet har 2 politiker
  • Alternativet har 2 politiker
  • Kommunens bästa har 2 politiker
  • Sverigedemokraterna har 2 politiker

Kommunfullmäktige träffas en gång i månaden. Då bestämmer de om Ljungby kommun.
De träffas på Garvaren i Ljungby.
Du kan gå dit och lyssna på politikerna när de pratar om viktiga saker.
Du kan också lyssna på kommunfullmäktiges sammanträden i närradion.

Du kan bjuda in politiker till möten om du är med i en förening.
Om du går i skolan kan din skolklass bjuda in politikerna.
Då kan du fråga dem om saker som du undrar.

Kommunalråd

Tre politiker arbetar i kommunhuset. De kallas kommunalråd.
Den ena heter Ann-Charlotte Wiesel. Hon är moderat.
Hennes telefonnummer är 0372-78 91 15.

Den andra heter Carina Bengtsson. Hon är centerpartist.
Hennes telefonnummer är 0372-78 91 13.

Det tredje kommunalrådet heter Anne Karlsson. Hon är socialdemokrat.
Hennes telefonnummer är 0372-78 91 14.


Ljungby kommun, Olofsgatan 9, 341 83 Ljungby. Tel. 0372-78 90 00
Ansvarig utgivare Roland Eiman. Copyright Ljungby kommun
Denna webbplats använder cookies