Gå till innehåll LogoLänk

Information om Ljungby kommun

Ljungby kommun finns i Kronobergs län.
Ljungby kommun är ett område som ligger i landskapet Småland i södra Sverige.
Från Ljungby är det 20 mil till Göteborg och 40 mil till Stockholm.
Man kan komma till Ljungby med bil eller med buss.
Ljungby kommun består av staden Ljungby och flera små orter som finns ganska nära staden.
I Ljungby kommun bor tjugosjutusen människor.
Det finns två tusen företag i Ljungby. I Ljungby finns också ett sjukhus där många människor arbetar.

Detta gör kommunen

Ljungby kommun ansvarar för skolorna och för vården till de gamla.
Kommunen ser också till att gator och parker är rena och att snön skottas bort.
Kommunen hjälper också till så att människor har något att göra på sin fritid.

Ljungby kommun, Olofsgatan 9, 341 83 Ljungby. Tel. 0372-78 90 00
Ansvarig utgivare Roland Eiman. Copyright Ljungby kommun
Denna webbplats använder cookies